Sivut

1. joulukuuta 2014

Joulukalenterin luukku 1: Ratsastushistoriani

LUUKKU 1

 Tämän päivän luukusta paljastuu pala historiaa eli omaa ratsastushistoriaani. Sitä onkin kertynyt jonkin verran, kun on tässä n.13,7 vuotta tullut ratsastettua :D

Elämäni ekaa kertaa hepan kyydissä yksi vuotiaana ;)

Aloitin ratsastuksen toukokuussa vuonna 2002 Rauman Ratsastuskoulussa(Taitaa olla nykyään Rauman Ratsastuskeskus). Aloitin talutustunneilla siellä kerran viikossa.
N. Vuoden(?) ratsastettuani sain jättää taluttajan pois ja ratsastaa tunneilla ilman taluttajaa. Edelleen kerran viikossa kävin tunneilla. Satunnaisesti kävin äitin mukana Islanninhevostalli Viljarissa maastoreissuilla. Rauman ratsastuskoulussa lemppariheppani oli tosi pitkään Sirri, menin sillä aina ilman satulaa tunneilla :D Viljarista en muista kuin Jepen ja Drymlan ja Drymla oli muistaakseni mun ehdoton lemppari :D

Talutustunneilta, ratsuna Lille



Mitään en oikeastaan näistä ajoista muista, mutta muutamia muistoja mulla on, kokosin niitä tähän :D Nää on sitten ajoilta kun on olin ratsastanut max. 2 vuotta

"Oltiin tallissa, maastoon lähdössä vissiin. Hepat oli vierekkäin kiinni, toinen oli kirjava ja toinen tais olla musta. Harjailin omaani ja äiti kysyi et haluanko harjata senkin hepan. Tottakai halusin!"

"Oltiin lähdössä maastolenkille, minä, äiti ja tallinvetäjä Liisa. Liisa talutti mua samalla kun itse ratsasti, mulla ratsuna musta issikkaruuna Jeppe. Pihalla koitettiin päästä lähtöjärjestykseen ja yhtäkkiä mun ja Liisan jalustimet sotkeutui jotenkin toisiinsa ja niitä selvitettiin jonkun aikaa siinä ennen kun päästiin lähtemään"

"Oltiin maastossa, mulla tais olla ratsuna Jeppe, enää en ollut talutuksessa, mutta ratsastin Liisan perässä. Vähän ennen jotain risteystä Liisa sanoi et saisin laukata sen kiinni. Sain ponin laukkaamaan ja se oli ensimmäinen laukkapätkä ikinä."

"Äitin kanssa oltiin lähdössä kotiin Viljarilta ja mä itkin ihan täysillä kun olin sanonut haluavani Drymlan hoitajaksi, mutta äiti sanoi, että sillä on jo hoitaja"

Mini-Janina ratsailla, ratsuna Kambur

Jossain vaiheessa Viljar muutti Huittisiin ja Viljarin paikalle tuli Islanninhevostalli Baldur. Balduriin ensikosketukseni sain päiväleirillä, jossa olin serkkuni kanssa. Heppoja siellä oli vain muutama ja meidän käytössä siellä oli Kambur ja Aria. Kamburista tuli myöhemmin mun yksi ehdoton suosikkini siellä.
Kävin edelleen Rauman Ratsastuskoulussa kerran viikossa tunneilla, mutta aloin käymään säännöllisesti myös Baldurilla. Jossain vaiheessa lopetin käymästä Rauman Ratsastuskoulussa ja aloin käymään säännöllisen vakiotuntini lisäksi muuten auttelemassa Baldurilla. Viikonloput meni Baldurilla tehden tallihommia ja opetellen heppojen hoitamista kavereiden kanssa, joskus saatoin viikollakin siellä olla.
Näihin aikoihin, koin myös ensimmäiset ratsastusleirini, jossa oltiin yötä. Baldurilla ja Kuivalahden Castellossa. Molemmissa mulla oli kivaa ja hauskaa, Castellosta muistan kun ratsastin melkein joka tunti Möykky-nimisellä Shettiksellä ja kerran satuin putoamaankin sieltä :D Baldurilla hoitsuni oli yhdellä leirillä Lissu, hopearuunihallakko pikkutamma, joka oli oman aikansa mun suosikkini. 

Lissu
Purdy
Möykky
Fiina

Keräsin näiltäkin ajoilta heppapäiviksen merkintöjä ja omia muistoja

"Kuvittelin olevani ihan huisin hyvä ja rohkea ja paras ratsastaja, kun leirille Castelloon suunnattiin. Kuitenkaan en halunnut ratsastaa kuin Möykky-shettiksellä, koska muut oli jotenkin hurjan pelottavia. Maastoon siellä 'jouduin' Purdilla, isohkolla ponilla. Takaisin tullessa meille sanottiin että hepat saattavat olla reippampia kotiinpäin ja saa taluttajan jos haluaa, niin enköhän minä ensimmäisten joukossa ollut taluttajaa pyytämässä. Ja toiseksi leirin loppupuolella kun meillä oli näyttely omilla hoitsuilla niin pyysin Möykyn juoksemaan ja sitten iski kuuluisa black out, en muistanut miten poni hidastetaan"

"Joku tunti sain Pallen menemään tunnilla tosi hyvin tölttiä ja Piia sanoi että tuossa olisi jo kisoihin tosi hyvää tölttiä. En ainakaan ollut suupielet korvissa sen tunnin jälkeen ;)"

"Oltiin kavereideni eli Sannin ja Emmin kanssa Baldurilla tekemässä tallihommia. Ohjelmassa meillä oli karsinoiden turvetusta. Ongelmana oli, että turve oli muuten jäässä, mutta keskivaiheilta ainoa sula kohta. Me viisaat löimme päämme yhteen ja tuloksena hain otsalamppuni kaapista ja laitettiin lapio heilumaan. Saatiin aikaan hieno tunneli turvekasan keskelle niin, että sieltä saattoi mennä yhdestä aukosta sisään ja tulla viereisestä ulos ja kaivettiin turvetta siellä 'onkalossa'."


12-vuotiaana olin ensimmäistä kertaa elämässäni leiriavustajana ja olin moisesta hommasta ihan innoissani. Öitä en tallilla halunnut viettää, vaikka olinkin aiemmin ollut tallilla yötä muuten vaan. Sen jälkeen olenkin ollut leiriavustajana 4-5 vuotta joka kesä, yhtenä kesänä olin oikeastaan koko kesän avustajana paria viikkoa lukuunottamatta, tais olla 7 viikkoa? :D
2010 tutustuin mustaan ruunaan nimeltä Hervar frà Gudenådalen, jota sain alkaa vuokraamaan. Maastoilin ja kenttäilin Hempalla, nautin ekasta 'oikeesta' vuokrahevosestani. Hempalla kävin kahdet kisat, toisissa kisoissa H päätti lähteä radalta portin kohtaa :D Ja ensinnäkin olin vakaasti päättänyt etten IKINÄ lähde kisaamaan... Jaa... Noh... Kuinkas kävikään ;D Hempalta myös putosin ensimmäisen putoamiseni Issikalta. Siitä muistona hokeista arvet toisessa polvessani ja reidessäni. 2011 elokussa ostettiin H puoliksi mulle, mutta maaliskuussa 2012 H jouduttiin lopettaa tapaturman vuoksi. 

Ekat kisat :D

Maaliskuussa 2012 löysin Vallun ja meidän yhteinen taival alkoi. Vallua liikutan n. 6krt viikossa, kerran viikossa käyn edelleen vakiotunneilla Baldurilla, Sirpa Brumptonin valkuissa n. kerran kuussa ja ratsastan harvoin silloin tälloin muiden hevosia(tietysti kwrran viikossa tunneilla, mutta niinkun muita hevosia :S), olisi kiva päästä useamminkin erilaisten hevosten selkään :D Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan, toivottavasti ainakin kisoja ja treenejä Vallun kanssa! :) 


Tässä ratsastushistoriani pääpiirteissään, kysykää toki jos jotain kysyttävää tulee! :)

3 kommenttia:

  1. Anonyymi1.12.14

    Möykky asustaa nykyään Raumalla, voiluodolla. Pieni ja Pippurinen poni!

    VastaaPoista
  2. Voi vitsi mimi janina ja kambur <3 Hirmu ikävä kamburia ja lissua tuli :)

    VastaaPoista

Hei! :) Kiva kun olet eksynyt lukemaan blogiani! :) Toivoisin, että jätät kavion jälkesi kommenttiboxiin! :)) Parannus ehdotuksia & risuja ja ruusuja saa laittaa kunhan pysytään asiallisina ;) Myös postaus ehdotuksia saa heitellä aina tekstien loppuun :)) Antoisia lukuhetkiä! :)

Tv. Janina